De ce Mai Responsabili?

de Adelin Dumitru la data de 14-07-2017


Proiectul Mai Responsabili s-a născut din dorința de a reduce una din cele mai vizibile probleme cu care se confruntă societatea românească: lipsa de implicare a cetățenilor în viața comunității. Cu toate că, în ultimii ani, participarea românilor la proteste a crescut considerabil, acestea rămân o componentă exotică a sferei publice. Implicarea cetățenilor în problemele cotidiene nu a cunoscut un trend ascendent.

Proiectul abordează problema nivelului scăzut de implicare cetățenească în viața comunității din 2 perspective puternic legate între ele:

  • a calității serviciilor oferite de către autoritățile publice.
  • a eșecului cetățenilor de a solicita servicii mai bune din partea acestora.

Cele 2 aspecte dau naștere unui cerc vicios: deși cetățenii sunt de regulă nemulțumiți de serviciile furnizate de autoritățile publice, aceștia nu întreprind pașii necesari pentru îmbunătățirea acestora. Rezultatul este constanța calității slabe a serviciilor furnizate de către instituțiile publice. Statisticile confirmă existența acestui cerc vicios: 40% din respondenții Barometrului Calității Serviciilor Publice (IRES 2015a) s-au declarat nemulțumiți de calitatea acestor servicii. Pe de altă parte, 57% dintre români nu au încercat să interacționeze cu instituțiile publice pentru a rezolva unele probleme de interes general (raportul Transparență și Calitate în Administrația Publică prin Social Media). Mai mult, 24,9% consideră că o astfel de formă de implicare ar fi, în ultimă instanță, inutilă (ANFP, 2014, p. 39). De asemenea, românii sunt reticenţi în a folosi instrumentele oferite de noile tehnologii pentru a-şi rezolva problemele legate de interacţiunea cu instituţiile publice. Conform Digital Economy and Social Index (European Commission, 2016), doar 8% dintre utilizatorii români de internet l-au folosit ca şi un cadru de interacţiune cu autorităţile publice. Discrepanţa faţă de Uniunea Europeană este evidentă, acolo media fiind de 32%.

Percepția generală este că serviciile oferite de autoritățile publice nu se ridică la un nivel al calității adecvat. Majoritatea românilor apreciază sectorul public ca fiind slab performant (în termeni absoluți, nu neapărat în comparație cu cel privat). De exemplu, conform unui Barometru al Încrederii în Administrația Locală ( (IRES, 2015b), 62% dintre români nu au încredere în Consiliul Local sau în Consiliul Judeţean. Mai mult, 76% dintre români consideră că nevoile lor nu sunt luate în considerare de către administraţia publică, conform Barometrului Calităţii Serviciilor publice.

Sondajele realizate până în prezent atrag atenția și asupra principalelor nemulțumiri ale cetățenilor (IRES, 2015a). De exemplu, cele mai mari probleme sunt legate de timpul de așteptare la ghișeu (35% dintre respondenți declarându-se nemulțumiți, iar 18% foarte nemulțumiți), numărul actelor necesare (37% nemulţumiţi, 19% foarte nemulţumiţi) şi de gradul de dificultate al procedurilor (39% nemulţumiţi, 15% foarte nemulţumiţi). În cadrul componentei de evaluare a instituțiilor a proiectului Mai Responsabili am inclus toate aceste probleme subliniate în sondajele precedente.

Statisticile anterioare conturează un peisaj în care instituțiile publice nu se ridică la așteptările cetățeanului. Una dintre cauzele acestei stări deficitare este lipsa unor canale de comunicare eficiente între cetățeni și instituții. În acest sens, proiectul Mai Responsabili încearcă să ofere cetățenilor activi instrumentele potrivite pentru a contribui la reforma administrației publice. Pentru ca acest lucru să fie fezabil, proiectul își propune totodată să stimuleze implicarea civică. Asumpția de la care pornim este aceea că schimbarea trebuie să vină de la cetățean, care să se revolte în mod constructiv împotriva serviciilor de slabă calitate oferite de instituțiile publice, dar care să și semnaleze atunci când identifică un exemplu de bune practici.

În concluzie, platforma Mai Responsabili reprezintă un mediu în care cetățenii pot fie să taxeze, fie să gratifice acele instituții care performează slab, respectiv bine. Te așteptăm și pe tine să faci parte din comunitatea oamenilor responsabili!